سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی علمی انواع برج خنک کننده مزایا و معایب

برای خرید برج خنک کننده ابتدا باید انواع برج خنک کننده را مورد بررسی قرار داد و برج خنک کننده مناسب با نیاز خود را تهیه نمایید.


کولینگ تاور یا برج خنک کننده را از جنبه های مختلفی می توان دسته بندی نمود. اما تقسیم بندی های اصلی برج خنک کننده ابتدا در جنس بدنه و سپس در سیکل گردش آب این تجهیز تاثیر گذار در نظر گرفته می شود.
انواع برج خنک کننده از نظر جنس بدنه
هر چند در ابتدا به نظر می رسد اینکه بدنه کولینگ تاور از چه جنسی باشد در کارایی این وسیله اختلافی ایجاد نکند اما در عمل با توجه به جنس بدنه برج خنک کننده قطعات داخلی برج خنک کننده نیز تغییر کرده و عملا کارکرد و کیفیت برج خنک کننده تغییر می کند.
عموما از مواد بسیار متنوعی می توان برای ساخت برج خنک کننده استفاده کرد اما مشهورترین مواد مورد استفاده در صنعت ساخت کولینگ تاور در کشور موارد زیر هستند:
1-    برج خنک کننده فایبرگلاس
2-    برج خنک کننده فلزی
3-    برج خنک کننده بتنی
هر یک از این مواد محدودیتهای مختلفی را در ساخت برج خنک کننده ایجاد می کند. که در ادامه به تشریح ان و مزایا و معایب هر یک خواهیم پرداخت.


برج خنک کننده فایبرگلاس

قبل از تشریح مزایای و معایب برج خنک کننده فایبرگلاس ابتدا باید با این مواد آشنایی مختصری داشت. فایبرگلاس به زبان ساده از کنارهم قرار گرفتن رزین، الیاف و چسب تهیه می شود. اگر آشنایی کافی با جنس فایبرگلاس ندارید شاید تشبیه آن به پارچه ای که توسط چسب خشک و بدون انعطاف شده است برای تقریب ذهن به این مواد مناسب باشد.
بدنه فایبرگلاس مزایا و معایب خاصی دارد که در زیر بدان ها اشاره می کنیم.

مزایای برج خنک کننده فایبرگلاس

1-    سبکی برج خنک کننده فایبرگلاس نسبت به دیگر انواع این کولینگ تاور سبب شده است که در ساختمانهای مرتفع از این نوع برج استفاده شود.
2-    از دیگر مزایای برج خنک کننده فایبرگلاس قابلیت دمونتاژ و مونتاژ مجدد آن است. این قابلیت نیز در ساختمانهای مرتفع کارایی دارد و این امکان را فراهم می اورد که برج خنک کننده را دمونتاژ نموده و به راحتی به روی سقف ساختمان منتقل و مجددا مونتاژ نمایید.
3-    از دیگر مزایای برج خنک کننده فایبرگلاس که به عقیده کارشناسان دلیل اصلی محبوبیت این نوع برج در بازار می باشد هزینه پایین ساخت است و اغلب تولیدکنندگان ترجیح می دهند از فایبرگلاس برای تولید برج خنک کننده استفاده کنند.
4-    مزیت دیگر برج خنک کننده فایبرگلاس نیز شکیل بودن آن است. که موجب می شود علی الخصوص در هتلها و ساختمانهای مسکونی از این محصول استفاده شود.


معایب برج خنک کننده فایبرگلاس

اما علاوه بر مزایایی که برشمردیم باید به معایب برج خنک کننده فایبرگلاس نیز اشاره داشته باشیم که عدم توجه به این معایب مشکلاتی را استفاده کنندگان ان در اینده در پیش خواهد داشت. در زیر به چند مورد اشاره می کنیم:
1-    همانطور که گفته شد فایبرگلاس شکننده است و یکی از بزرگترین معایبی که دارد این است که در صورتی که بدنه فایبرگلاس دچار شکستگی و نشتی شود حتما باید توسط متخصص تعمیر شود و اغلب موارد پس از هر بار تعمیر  طی چند هفته دوباره دچار نشتی می شود.
2-    از سوی دیگر عدم استحکام کافی فایبرگلاس سبب می شود که با توجه به ارتعاشات فن به مرور زمان بدنه برج دچار ارتعاش شده و تمامی قطعات برج خنک کننده از جمله فن، یاتاقانها و روتاری آب برج دچار ایراد گردند.
3-    قطعاتی که در برج خنک کننده فایبرگلاس مورد استفاده قرار می گیرد مانند فن های پولی تسمه و روتاری آب و... تعمیر و نگهداری پر هزینه و دشواری داشته و استفاده کنندگان از برج خنک کننده فایبرگلاس را پس از مدتی با مشکلات عدیده مواجه می نماید.


مزایا و معایب برج خنک کننده فلزی

قبل از هر چیز در خصوص برج خنک کننده فلزی باید گفت که جنس بدنه فلزی عمدتا باید گالوانیزه و یا استیل باشد. برخی تولیدکنندگان از ورق های آهنی با پوشش انواع رنگ استفاده می کنند که هرگز نمی تواند حداکثر بیش از دو یا سه سال دوام بیاورد. با توجه به عبور هوا با رطوبت صد در صد از روی بدنه برج خنک کننده اگر از ورق اهنی با هر نوع پوششی استفاده شود قطعا با پوسیدگی مواجه خواهد شد.
نکته دوم ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت کولینگ تاور گالوانیزه است. هر چه ورق با ضخامت بالاتری مورد استفاده قرار بگیرد محصول نهایی دوام بالاتری خواهد داشت. معمولا حداقل ضخامت مورد نیاز ورق گالوانیزه باید دو میلیمتر باشد. با این حال کارشناسان گروه تولیدی هواروب توصیه می کنند از ورق با ضخامت سه میلیمتر استفاده نمایید. اگر قصد خرید برج خنک کننده با هزینه پایینتر را دارید خرید دیگر انواع برج خنک کننده بهتر از خرید برج خنک کننده گالوانیزه با ورق نازک یا ورقهای اهنی پوشش دار می باشد.


مزایای برج خنک کننده فلزی

1-    یکی از مهمترین مزایای برج خنک کننده فلزی دوام و عمر بسیار طولانی و بین پانزده تا چهل سال در این محصول می باشد. اگر برج خنک کننده فلزی با اصول مهندسی و قطعات استاندارد تولید گردد عملا سالهای سال خیال شما را از بابت خنک کاری مناسب تجهیزات و خط تولید خود اسوده خواهد کرد.
2-    از دیگر مزایای این محصول تعمیر و نگهداری ساده آن می باشد. کلیه قطعات استفاده شده در برج خنک کننده فلزی هواروب در صورت بروز ایراد توسط تکنسینهای فنی با تجربه متوسط به راحتی تعمیر و یا تعویض می گردد.
3-    علاوه بر دوام طولانی و تعمیر و نگهداری ساده می توان به عدم آبریزی و مقاومت در برابر حوادث مانند اتش سوزی یا برخورد قطعات سخت به عنوان دیگر مزایای این برج خنک کننده اشاره داشت.

معایب برج خنک کننده فلزی

1-    اولین عیب برج خنک کننده فلزی قیمت نسبتا بالاتر این نوع برج می باشد.
2-    دومین عیب را نیز می توان سنگینی این نوع محصول دانست که جا به جایی ان را دشوار می سازد. لذا در صورتی که قصد جا به جایی برج خنک کننده فلزی را داشته باشد وجود جرثقیل الزامی می باشد.
3-    یکی از مسایلی که موجب نگرانی خریداران برج خنک کننده می شود زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه است. در واقع اگر از ورق گالوانیزه با ضخامت مناسب استفاده نشود مشکلاتی را پیش خواهد اورد.


برج خنک کننده بتنی

برج های خنک کننده بتنی به علت شرایط خاصی که دارند کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و تنها در شرکتهای بزرگ مانند پتروشیمی ها از کولینگ تاور بتنی نصب می شود.


مزایای برج خنک کننده بتنی

1-    مهمترین مزیت برج خنک کننده فلزی طول عمر بسیار بالا و بیش از پنجاه سال در این نوع برج می باشد.
2-    دومین مزیت این محصول امکان تولید در تناژ و طرفیتهای بالا می باشد. برای برج های چند هزار تن تبرید معمولا از برج بتنی و یا چند واحد موازی برج فلزی استفاده می شود.


معایب برج خنک کننده بتنی

1-    علت استفاده کمتر از این نوع برج هزینه چند صد میلیونی و در ظرفیتهای بیشتر تا چند میلیاردی برج خنک کننده بتنی می باشد. لذا برای بسیاری از صنایع کوچک ساخت و خرید برج خنک کننده بتنی مقرون به صرفه نیست.
2-    عدم امکان جا به جایی نیز از دیگر معایب برج خنک کننده بتنی می باشد.
3-    هر چند بدنه بتنی اغلب دچار ایراد نمی شود اما تعمیر و نگهداری دیگر قطعات این محصول با دشواری هایی همراه است.
انواع برج خنک کننده ابداعی
 علاوه بر موارد ذکر شده در شرکت هواروب شیوه های نوینی برای ساخت برج خنک کننده به کار گرفته می شود که محصولاتی با بیش از ده سال طول عمر و قیمتهای فوق العاده را تقدیم صنعت گران عزیز می نماید. شما می توانید ارزانترین قیمت برج خنک کننده در ایران را با بالاترین کیفیت در مجموعه هواروب تهیه کنید.


تفاوت برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز و موارد استفاده انها

تا اینجا در این مقاله انواع برج خنک کننده را از نظر جنس بدنه مورد بررسی قرار دادیم. یک تقسیم بندی مهم دیگر در صنعت کولینگ تاور به مدار اب خنک کاری مربوط می باشد.
از این نظر کلیه کولینگ تاورها به دو دسته مدار باز و مدار بسته تقسیم می شوند.
برج خنک کننده مدار بسته از دو مدار آب تشکیل می شود. بدین ترتیب که در داخل این تجهیز یک کویل قرار دارد که آبی که وظیفه خنک کاری تجهیزات داخل ساختمان را بر عهده دارد در داخل ان گردش می کند و مدار دوم آبی است که در داخل خود برج وجود دارد و توسط یک پمپ به گردش افتاده و آب داخل کویل را خنک می کند.
برای توضیح ساده تر سیستم برج خنک کننده مدار بسته را به سیستم خنک کاری ماشین تشبیه می کنیم.
همانطور که در خودرو یک رادیاتور وجود دارد که آب در ان سرد شده و با گردش بوسیله واتر پمپ قسمتهای مختلف موتور را خنک می کند و دوباره در رادیاتور سرد می شود در برج خنک کننده مدار بسته نیز دقیقا به همین شکل مدار آب در گردش وجود دارد با این تفاوت که به جای رادیاتور در خودرو می بایست در صنعت از برج خنک کننده استفاده شود.
بدین ترتیب بجای رادیاتور یک کویل مسی قرار دارد و آب داخل ان در گردش می باشد. اما این آب توسط مدار آب دوم که در داخل برج خنک کننده در گردش است خنک می شود.
موارد استفاده برج خنک کننده مدار بسته در صنایعی است که آب رسوب زیادی دارد و تجهیزات حساسی در خط تولید وجود دارند که رسوبات آب معمولا دشواری هایی را به همراه خواهد داشت.
معمولا در تابلو برقها و تجهیزاتی که مجراهای عبوری آب خنک کاری ظریف و نازک هستند پیشنهاد می شود تا از برج خنک کننده مدار بسته استفاده شود.
اما برج خنک کننده مدار باز تنها یک سیکل آب دارد  یعنی همان آبی که در برج خنک کننده می گردد و سرد می شود به سمت دستگاه های خط تولید پمپاژ می گردد.


انواع برج خنک کننده از نظر جریان هوا و آب

در برج خنک کننده دو جریان سیال وجود دارد. نخست جریان اب است که از کف برج خنک کننده آب وارد پمپ شده در تجهیزات مورد نظر گردش کرده سپس مجددا از بالای برج و نازلهای مخصوص به صورت قطره ای رو به پایین پاشیده می شود و سیکل گردش اب کامل می گردد.
دومین سیال هوا است که با توجه به محل قرار گرفتن فن تعیین می شود. فن ممکن است بر روی سقف برج خنک کننده یا دیواره جانبی نصب گردد. همچنین فن ممکن است به صورت مکشی باشد و هوا را از داخل برج خنک کننده گرفته و به بیرون منتقل کند و یا به صورت دهشی باشد و فن را به داخل برج خنک کننده بدمد.
بدین ترتیب با توجه به وضع این دو جریان نسبت به هم می توان انواع مختلفی از کارکرد برج خنک کننده را ساخت.


برج خنک کننده کراس فلو یا برج خنک کننده جریان متقاطع

توضیح علمی برج خنک کننده کراس فلو یا جریان متقاطع به زبان ساده بدین شرح است که اگر مسیر جریان هوا عمود بر مسیر جریان اب باشد برج خنک کننده کراس فلو یا جریان متقاطع خواهیم داشت.
از انجا که جریان اب در همه انواع برج خنک کننده از بالا به پایین است اگر جریان هوا در هنگام برخورد با قطرات آب به صورت افقی باشد برج خنک کننده جریان متقاطع خواهیم داشت.


برج خنک کننده کانتر فلو یا جریان مخالف

اگر مسیر حرکت هوا با مسیر حرکت اب در یک راستا باشد برج خنک کننده کانتر فلو داریم.
به صورت تئوری برج خنک کننده کانتر فلو دو نوع مختلف می تواند داشته باشد. با توجه به اینکه مسیر پاشش آب از بالا به پایین است ممکن است مسیر هوا مخالف با پاشش آب یعنی از پایین با بالا باشد که در این صورت برج خنک کننده جریان مخالف خواهیم داشت.
همچنین این امکان وجود دارد که جریان هوا در برج خنک کننده هواروب همراستا با مسیر پاشش اب و از بالا به پایین باشد که در شرایط خاصی می توان از این روش استفاده نمود.


انتخاب برج خنک کننده مناسب با کارکردهای مختلف

در این مقاله به زبان ساده شرح علمی و مختصر انواع برج خنک کننده از نظر جنس بدنه و نحوه عملکرد را برای علاقمندان ارائه دادیم. اما باید دانست که هر صنعتی در شرایط محیطی متنوع و با توجه به شرایط خاص خط تولید خود یک نوع خاص از برج خنک کننده را باید مورد استفاده قرار دهد. اگر هنوز در انتخاب نوع برج خنک کننده مورد نیاز خود دچار تردید هستید به شما پیشنهاد می کنیم از مشاوره رایگان کارشناسان ما در مجموعه عظیم هواروب بهرمند شوید. بدین منظور می توانید با یکی از شماره های مندرج در سایت هواروب تماس گرفته و محصولی متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید.
طراحی مهندسی و حساب شده و استفاده از روشهای خلاقانه و در نظر گرفتن تعمیر و نگهداری احتمالی در کنار قیمتهای فوق العاده استثنایی سبب شده است که محصولات شرکت هواروب بهترین انتخاب برای صنعت گران کشور باشد.